vrijdag 15 juni 2012

Foto's van militairen in Coda Museum

Museum CODA presenteert in het kader van het festival 'Gelegerd in Gelderland' de fototentoonstelling 'Militairen op de Veluwe'. Deze tentoonstelling, een selectie uit duizenden foto’s, geeft een beeld van het leven achter de afrasteringen en de borden ‘Onveilig, schietterrein’ die al vanaf 1860 op de Veluwe staan. De meest treffende beelden rond thema’s als eetgewoonten, sport, parades, hoog bezoek, rollend materieel en contact met de Veluwse bevolking zijn in deze tentoonstelling samengebracht.
Militairen op de Veluwe is te zien in CODA op de Verdieping van 23 juni tot en met 26 augustus. De laatste dienstplichtigen zijn jaren geleden afgezwaaid, kazernes zijn gesloten en oefenterreinen teruggegeven aan de natuur. Hoewel de militairen tegenwoordig minder goed zichtbaar zijn, is de Veluwe ook in deze tijd van vredesmissies nog steeds het belangrijkste militaire oefengebied van Nederland. In de ruim anderhalve eeuw dat het Nederlandse leger, en in sommige jaren ook buitenlandse troepen, gevestigd was in de bossen en heidevelden van de Veluwe, zijn duizenden foto’s gemaakt. Deze foto’s vormen de basis van de tentoonstelling in CODA, Vosselmanstraat 299, 7311 CL Apeldoorn. Zelf maakte ik deel uit van lichting 66-1, onderdeel Infanterie. Ik tijgerde, marcheerde en reed in een pantservoertuig over de Veluwe, daarnaast baalde ik naar hartenlust van mijn diensttijd en volgde privé een cursus Journalistiek om de verveling te verdrijven. Misschien is er van mij tijdens mijn heroïsche diensttijd in Ermelo ook wel een foto gemaakt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten