donderdag 3 mei 2012

Douane vernielt waardevol kunstwerk

Gisteren is het laatste deel ingericht van een expositie in de Royal Gallery in Amsterdam. Deze expositie is door mij, als mede-oprichter van MainportArt, samengesteld en ingericht en is gedurende mei te zien. Aanstaande zondagmiddag vindt de opening plaats. Eén van de exposanten is Liesel Brune uit Zuid-Afrika. Een in haar moederland bekende kunstenares. Vorige week ontving ik het pakket met schilderijen, beplakt met etiketten die vermeldden dat het pakket door de douane was geopend. Bij aflevering moest ik een bedrag voor de BTW betalen. Dat is tot daar aan toe. Hoewel het mij bevreemdt dat je omzetbelasting betaalt voor iets dat vooralsnog niet wordt verkocht en waarmee dus geen omzet is gegenereerd. Toen gisteren in de galerie het pakket werd opengemaakt, bleek dat één schilderij, waarvan men mogelijk vermoedde dat er drugs in verborgen zouden kunnen zitten, langs drie zijden met een stanleymes was kapot gesneden, terwijl door het transparante plastic het kunstwerk duidelijk was te zien. Het ligt voor mensen met een IQ dat boven de 10 ligt, voor de hand dat je dan voorzichtig aan de andere zijde het verpakkingsmateriaal los maakt. Deze geüniformeerde cultuurbarbaar zette echter zonder na te denken zijn mes in een kunstwerk dat vele honderden euro's waard is. Voor de hand ligt, als er iets wordt vernield, dat er dan een excuusbrief in het pakket zit, met het aanbod de schade te vergoeden. Niets van dat alles. Een absoluut verwerpelijke houding van deze overheidsdienaren. Ze horen nog van mij, zodra ik daar volgende week tijd voor heb. Wat mij betreft kan er bij de douane op Schiphol wel wat worden bezuinigd.

1 opmerking:

  1. SCHANDALIG. Geen ander woord voor. De duivel hale het stuk vreten wat dergelijke stunts uithaalt.

    BeantwoordenVerwijderen