Posts tonen met het label fototentoonstelling. Alle posts tonen
Posts tonen met het label fototentoonstelling. Alle posts tonen

maandag 25 augustus 2014

Amsterdam, Stad op de Schop in Oosterkerk

Het kunstenaars/fotografen-duo Hilly en Fons hebben de publieke opening van hun fototentoonstelling 'Amsterdam, Stad op de Schop'aangekondigd. Deze vindt plaats op vrijdagavond 5 september a.s., om 19.30 uur in de Oosterkerk in Amsterdam.
Peter-Paul de Baar doet het openingswoord. Hij is eindredacteur van het blad Ons Amsterdam en hij is sterk betrokken bij het wel en wee van de stad.
De troubadour Siebe Palmen zingt daarna, begeleidt door gitarist een aantal liederen over Amsterdam, o.a. van Jacques Brel en Ramses Shaffy. De tentoonstelling is opgebouwd in negen groepen foto's; elk naar een eigen locatie in de stad. Ook hangt er een selectie van foto’s van Willem Meijer over de tunnel van de NoordZuidlijn, onder het IJ. En enkele gouaches van Paul Werner, geschilderd naar foto's.
Hilly en Fons zijn ook de volgende drie weekends in september in de kerk aanwezig: zaterdag en zondag 13, 14, 20, 21, 27 en 28 september. Van 12 tot 17 uur. Zij staan dan open voor al je vragen.
Op zondag 14 en 28 september zijn er 's middags vanaf 14 uur rondleidingen langs de foto’s met een aantal deskundigen uit de bouw. Zij geven al rondlopend toelichting op het gebeuren in de foto’s en zullen je vragen over bouw, bodemfundering en constructies kunnen beantwoorden.
De Oosterkerk is gevestigd aan de Kleine Wittenburgerstraat 1 in Amsterdam, vlak bij het Scheepvaartmuseum. Te bereiken met bus 22, vanaf het busstation voor het Victoriahotel tegenover het Centraal Station.

vrijdag 15 juni 2012

Foto's van militairen in Coda Museum

Museum CODA presenteert in het kader van het festival 'Gelegerd in Gelderland' de fototentoonstelling 'Militairen op de Veluwe'. Deze tentoonstelling, een selectie uit duizenden foto’s, geeft een beeld van het leven achter de afrasteringen en de borden ‘Onveilig, schietterrein’ die al vanaf 1860 op de Veluwe staan. De meest treffende beelden rond thema’s als eetgewoonten, sport, parades, hoog bezoek, rollend materieel en contact met de Veluwse bevolking zijn in deze tentoonstelling samengebracht.
Militairen op de Veluwe is te zien in CODA op de Verdieping van 23 juni tot en met 26 augustus. De laatste dienstplichtigen zijn jaren geleden afgezwaaid, kazernes zijn gesloten en oefenterreinen teruggegeven aan de natuur. Hoewel de militairen tegenwoordig minder goed zichtbaar zijn, is de Veluwe ook in deze tijd van vredesmissies nog steeds het belangrijkste militaire oefengebied van Nederland. In de ruim anderhalve eeuw dat het Nederlandse leger, en in sommige jaren ook buitenlandse troepen, gevestigd was in de bossen en heidevelden van de Veluwe, zijn duizenden foto’s gemaakt. Deze foto’s vormen de basis van de tentoonstelling in CODA, Vosselmanstraat 299, 7311 CL Apeldoorn. Zelf maakte ik deel uit van lichting 66-1, onderdeel Infanterie. Ik tijgerde, marcheerde en reed in een pantservoertuig over de Veluwe, daarnaast baalde ik naar hartenlust van mijn diensttijd en volgde privé een cursus Journalistiek om de verveling te verdrijven. Misschien is er van mij tijdens mijn heroïsche diensttijd in Ermelo ook wel een foto gemaakt...