Posts tonen met het label acryl. Alle posts tonen
Posts tonen met het label acryl. Alle posts tonen

donderdag 13 maart 2014

Kunstvriendinnen exposeren in De Kwakel

Ooit zaten ze met mij in het bestuur van Atelier de Kromme Mijdrecht, Ria Blommaert en Lia Buurman. Ze zijn al jarenlang lid van deze kunstenaarsvereniging, waarbij zij nog altijd cursussen volgen.
Ria volgde vanaf 1988 lessen in het schilderen van aquarellen, waarbij landschappen en bloemstillevens haar favoriete onderwerpen waren. De laatste jaren werkt ze in acryl, zowel abstract als realistisch, op grotere doeken. Het schilderen met structuur en het verwerken van bladmetaal en -goud geven een nieuwe impuls aan haar werk. Ze heeft al op diverse plaatsen geëxposeerd.
Lia volgde vanaf 1974 lessen bij kunstenaar Coen van Os. Ze werkte vooral in olieverf. Na 8 jaar stapte ze over naar Atelier de Kromme Mijdrecht en volgde zij cursussen in diverse technieken.
Op dit moment exposeren de twee kunstvriendinnen samen in Zorgcentrum De Kwakel, Boterdijk 210 in De Kwakel. De expositie is van 9 tot 17 uur te zien op de openingsdagen van het zorgcentrum.

Foto:Lia Buurman bij twee van haar werken

maandag 10 februari 2014

Mieke Hess-Freijer exposeert in Het Weefhuis

Op 15 en 16 februari is in Het Weefhuis, Lagedijk 39 in Zaandijk een expositie ingericht met schilderijen van Mieke Hess-Freijer. De tentoonstelling is te zien op zaterdag van 12 tot 17 uur en op zondag van 10 tot 17 uur.
Het werk van Mieke Hess-Freijer kenmerkt zich door bijzonder kleurgebruik en romantische voorstellingen. Haar werk is zeer afwisselend; geïnspireerd door de Franse Mediterranée, het tropische Barbados of de Hollandse Veluwe schildert zij impressies van landschappen maar ook composities van mensen, dieren en verscheidene andere onderwerpen. Rode draad in haar werk is het subtiele en warme gebruik van kleur. Soms ingetogen, soms uitbundig en vaak verrassend.
Mieke (1933, Amsterdam) begon haar artistieke loopbaan in 1989 in Uithoorn bij schilder Piet Reekers, verbonden aan de SAKB, van wie zij nog steeds les krijgt. Tussendoor volgde zij diverse andere teken- en schildercursussen. In haar beginperiode schilderde zij voornamelijk met aquarel en acryl. Na enkele jaren ontdekte zij haar liefde voor olieverf, waarmee zij nu al vele jaren werkt. In 2012 exposeerde Mieke in de Amsteltuin in Amstelveen.

zaterdag 25 februari 2012

Sophia Loren in zwart-wit


Voor het eerst sinds lange tijd weer eens een schilderij gemaakt. Bestemd voor een Haags herenhuis, waarvan het interieur voornamelijk in zwart-wit is uitgevoerd. En de wens was dat dit in het schilderij werd doorgetrokken. Het is een portret, in zwart, wit en grijs, van Sophia Loren. Gemaakt aan de hand van een klein, van het internet gedownload fotootje van deze prachtige filmdiva. Ik had eerder aan de hand van dezelfde foto een kleiner, vierkleurig pop-art schilderij gemaakt, dat ondermeer op mijn website is te zien. Het 3D-doek meet 80 x 100 cm en is uitgevoerd in acryl.
Ik zet een schilderij altijd op met een potloodschets op het doek. Soms gaat er een gemakkelijk weg te vegen houtskoolschets aan vooraf, maar dat is nu niet gebeurd. In dit geval heb ik vooral van licht naar donker gewerkt, hoewel ik daar deze keer er ook wel wat van ben afgeweken, omdat juist de donkere accenten een portret laten spreken en dan is een donkere penseelstreek nodig om te kijken of het portret gaat gelijken. Ik werk bij het schilderen wel over het gehele doek om de balans in de gaten te houden van het totale beeld.
De 'opdrachtgeefster', een vriendin, is er tevreden mee, dus hoef ik alleen nog maar mijn naam eronder zetten en dan kan Sophia aan de reis naar Den Haag beginnen.

vrijdag 2 september 2011

Lieke van Hees toont haar werk bij MainportArt


Lieke van Hees had al een overzicht van haar werk bij Exto online staan, maar ze heeft het wijze besluit genomen zich ook bij het snel groeiende internationale netwerk van Mainport Art Productions aan te sluiten.
Rond haar vijftigste jaar besloot Lieke van Hees dat ze het schilderen serieus wilde gaan aanpakken. Daarvoor was ze wel altijd met kleur bezig geweest, maar dat was met textiel. Ze maakte veel kleding, maar ook grote quilts, die zeer gevraagd bleken te zijn. Toen ze besloot te gaan schilderen, trof ze iemand die haar vooral het plezier in schilderen bijbracht en de durf om ongeremd creatief te zijn, zonder vast te zitten aan allerlei maniertjes. Vooral het werken met olieverf vond ze de eerste tijd heel plezierig. Lieke is een echte colorist en met olieverf kun je prachtige kleurovergangen maken, maar ook heel goed nat in nat werken. Tegenwoordig verwerkt zij ook andere materialen op haar schilderijen. Dan werkt ze het liefst in acryl, omdat dit snel droogt.