zaterdag 25 februari 2012

Sophia Loren in zwart-wit


Voor het eerst sinds lange tijd weer eens een schilderij gemaakt. Bestemd voor een Haags herenhuis, waarvan het interieur voornamelijk in zwart-wit is uitgevoerd. En de wens was dat dit in het schilderij werd doorgetrokken. Het is een portret, in zwart, wit en grijs, van Sophia Loren. Gemaakt aan de hand van een klein, van het internet gedownload fotootje van deze prachtige filmdiva. Ik had eerder aan de hand van dezelfde foto een kleiner, vierkleurig pop-art schilderij gemaakt, dat ondermeer op mijn website is te zien. Het 3D-doek meet 80 x 100 cm en is uitgevoerd in acryl.
Ik zet een schilderij altijd op met een potloodschets op het doek. Soms gaat er een gemakkelijk weg te vegen houtskoolschets aan vooraf, maar dat is nu niet gebeurd. In dit geval heb ik vooral van licht naar donker gewerkt, hoewel ik daar deze keer er ook wel wat van ben afgeweken, omdat juist de donkere accenten een portret laten spreken en dan is een donkere penseelstreek nodig om te kijken of het portret gaat gelijken. Ik werk bij het schilderen wel over het gehele doek om de balans in de gaten te houden van het totale beeld.
De 'opdrachtgeefster', een vriendin, is er tevreden mee, dus hoef ik alleen nog maar mijn naam eronder zetten en dan kan Sophia aan de reis naar Den Haag beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten