vrijdag 5 april 2013

Ode aan het ambacht

Onlangs heb ik in Museum Boijmans Van Beuningen de expositie ‘Hand made’ bezocht. Een fraaie en imposante expositie van ambachtelijk gemaakte voorwerpen. Conservator Vormgeving Mienke Simon Thomas zegt over haar expositie het volgende:
‘Zeshonderd handgemaakte producten illustreren gedurende tien weken in de grootste zaal van het museum de complexiteit van het begrip ambacht. Ze zijn eeuwenoud of nog geen jaar geleden gemaakt. Ze zijn exclusief of alledaags, eenvoudig of complex, traditioneel of vernieuwend.
De collectie en de kennis die in een museum als Museum Boijmans Van Beuningen samenkomen, bieden de mogelijkheid een genuanceerder licht te laten schijnen over de waarde van het handgemaakte. De objecten komen uit totaal verschillende werelden: die van de kunst, de folklore, het design, de kunstnijverheid, de craft, de huisvlijt en zelfs de alledaagse materiële cultuur. Het ambachtelijke is de grootse gemene deler. Van hooguit de helft van de objecten kennen we de namen van de makers. De tentoonstelling is een ode aan de vakmannen en -vrouwen die al deze bijzondere producten maakten. ‘The Tomb of the Unknown Craftsman’, het monumentale schip dat de bekende Britse kunstenaar Grayson Perry als eerbetoon aan de vakman maakte, staat bij de ingang om dit te accentueren.
De voorwerpen zijn niet ingedeeld naar tijd of techniek, maar verdeeld in zeven thema’s. Elk thema presenteert een - karakteristieke maar clichématige - betekenis die we sinds jaar en dag aan het ambachtelijke hechten. Clichés waar we kennelijk onze positieve waardering op baseren: zoals het unieke van zo’n product, het eerlijke en het artistieke, het virtuoze en het degelijke, het traditionele en niet te vergeten de passie, de liefde en het geduld die producten van huisvlijt kenmerken. Rondlopend door de tentoonstelling zal de bezoeker uitgedaagd worden zijn eigen stereotype oordelen te toetsen. Veel oudere, historische objecten spreken voor zich, ze zijn onwaarschijnlijk knap gemaakt, uiterst kostbaar en een toonbeeld van artistieke kwaliteit. Minstens even interessant zijn de producten van hedendaagse ontwerpers in deze tentoonstelling. Wat doen zij met het ambacht? Ze laten zich erdoor inspireren, herontdekken oude technieken, refl ecteren op de tradities en combineren het oude ambacht met een moderne technologie. En tonen dat hun verlangen naar het handgemaakte authentiek is. Er is een toekomst voor het ambachtelijke, al is dat misschien een andere dan we verwachten.'
Mocht u de expositie van Gaultier in de Kunsthal willen bezoeken, maar – net als bij mij – schrikt de lange wachtrij voor de kassa u af, dan is even doorlopen naar Boijmans Van Beuningen zeker de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten