dinsdag 7 januari 2014

Hennesien van Walderveen exposeert in Het Weefhuis

Op 25 en 26 januari exposeert Hennesien van Walderveen haar schilderijen in Het Weefhuis in Zaandijk. De deuren zullen zijn geopend van 12 tot 17 uur.
Voor haar schilderijen haalt Hennesien van Walderveen haar inspiratie uit de wereld van film en theater, die zij als grimeur van binnenuit kent. De onderwerpen voor haar werk vinden hun oorsprong vaak op de set. Snapshots van de filmscènes vormen regelmatig het startpunt van het schilderproces en al schilderend voegt zij daar een eigen laag aan toe.
Hennesien: ”Ik zie op de filmset een vreemde realiteit. Acteurs die in vreemde houdingen op vreemde plekken staan. Bij het schilderen ga ik door op die vervreemding. Ik probeer iets weer te geven voorbij de realiteit. Daar zoek ik naar als ik de filmbeelden bekijk die ik heb gefotografeerd. De figuren op mijn schilderijen lijken echt, maar hoe meer je er naar kijkt hoe theatraler en dramatischer ze worden.
Op de set of in het theater schept de regisseur een eigen wereld en een eigen werkelijkheid. Ik maak hier weer míjn wereld van. Zo ontstaat er een dubbele ‘uittreding’ van de realiteit. Alsof je een gordijn kan weg halen om nog meer te zien, om je blik daar te richten waar het mijn beelden zijn geworden. Drama – of het nu in de mensen zit of in de gebouwen - dat is wat ik zoek.” aldus Hennesien.
Over haar werkwijze zegt zij: “De schilder Peter Doig spreekt mij aan. Hij baseert zijn werk ook vaak op foto’s en die zijn, net als bij mij, ook niet fotorealistisch geschilderd. Doig creëert een magische sfeer; zijn realistische taferelen worden haast sprookjes. Zijn kleurgebruik heeft iets vervreemdends. Dat spreekt mij aan. Met de wijze waarop ik olieverf en acryl meng op het doek waarbij ik klodders verf tot een vorm duw en beurtelings spetter en wegsmeer en het toeval de ruimte geef, probeer ik de taferelen op de foto’s een theatrale spanning mee te geven. Atmosfeer en suggestie zijn voor mij belangrijk.”
Als grimeur was van Walderveen zo’n twintig jaar werkzaam bij theater-, televisie- en filmproducties als: Karakter, Little black spider, & ME, Het meisje en de dood, Stellenbosch, Het Schaep en Het gordijnpaleis van Ollie Hartmoed. Zij volgt in Amsterdam de Masterclass Schilderen bij beeldend kunstenaar Rob Visje en met deze masterclassgroep heeft zij in het Cobra Museum geëxposeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten