woensdag 23 november 2011

DVD over de 'Egmondse School'


Vijfenzestig jaar geleden werd ik in Egmond aan zee geboren. Ik heb er mijn kleuterjaren gewoond.Ik kan mij er niets van herinneren en mijn familie daar kan ik zelfs nu nog nauwelijks verstaan. Ondanks deze afkomst had ik nog nooit van de Egmondse School gehoord als het om schilderkunst gaat. Toch heeft deze bestaan. Peter van den Berg heeft er over geschreven en nu ook een DVD geproduceerd.
De Egmondse School, die van 1890 tot 1905 opgang maakte, heeft veel bekende namen opgeleverd: George Hitchcock, Gari Melchers, Thamina Groeneveld en haar man Fokko Tadama, maar ook Florence Upton en Cecil Jay.
Zij maakten impressionistisch georiënteerde schilderijen, die nu veel geld opbrengen. In 1999 kocht Bill Gates in Engeland een werk van George Hitchcock voor 600.000 pond. Daarop liften alle anderen mee en vorig jaar bracht een Hitchcock maar liefst 1,7 miljoen dollar op.
Dr. Peter van den Berg schreef twee boeken over deze vergeten periode in de geschiedenis van de schilderkunst. Nu is er een film van hem op DVD verschenen over dit onderwerp, met de voice-over van Jeroen Krabbé. Het Weefhuis, de historische expositieruimte in Zaandijk, biedt deze DVD aan voor € 19,50, exclusief verzendkosten. Hoe u deze unieke DVD kunt verkrijgen kunt u lezen op de website van Het Weefhuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten