maandag 4 juni 2012

Je krijgt een kans te poseren

Als fotograaf volg je altijd de verrichtingen van anderen die op dat vlak bezig zijn. Je kunt er alleen maar van leren. Jan Tervoort kwam op mijn pad, toen hij een website aanvroeg bij MainportArt. Op dat moment was Jan bezig met het fotograferen van vrouwen, ouder dan veertig jaar, voor het boekje 'De vergeten groep', dat deze zomer verschijnt en waarvan de netto-opbrengst zal worden gestort op de rekening van het Koningin Wilhelmina Fonds, dat zich inzet voor de kankerbestrijding. De vrouwen die zich opgaven voor deelname om - al dan niet bedekt - naakt te worden gefotografeerd, deden dit op TFCD-basis, dus zonder daarvoor een vergoeding te ontvangen, maar in ruil voor een CD met de bewerkte opnamen en te zijner tijd een exemplaar van het boekje. Jan heeft de vrouwen op een bijzondere en stijlvolle manier afgebeeld. In zwart-wit en met een bijzondere licht-donker verhouding. Ik was geïntrigeerd door de wijze waarop hij de foto's tot stand had gebracht. Niet door in een bewerkingsprogramma de foto's te manipuleren, maar uitsluitend door met speciale lampen het model uit te lichten. Na de zomer heeft Jan het voornemen voor fotografen een workshop te organiseren, waarin hij de fijne kneepjes van zijn belichtingstechniek overbrengt. Dankzij mijn contacten met Jan heeft hij mij uitgenodigd om zijn lesprogramma op mij uit te testen. Mijn privé-workshop zal plaatsvinden in de derde week van juni of in de tweede of derde week van juli. Nu kan ik een van de mij bekende modellen vragen op TFCD-basis aan de workshop mee te werken, maar het is wellicht interessant voor een vrouw van minstens 18 jaar die nog nooit eerder naakt heeft geposeerd, maar die dit wel leuk lijkt, om aan deze shoot mee te werken. Meld je dan via dit blog of via de emaillink op mijn website aan. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. De te maken foto's kunnen een eerste aanzet zijn voor je portfolio. Er wordt in zwart-wit en kleur gewerkt.
Je kunt ook reageren als je niet eerder met Jan of mij een fotoshoot hebt gedaan, maar al wel enige ervaring hebt. Je kunt de foto's dan aan je bestaande portfolio toevoegen.
Vind je het achteraf leuk en wil je je portfolio verder uitbreiden, dan kunnen we altijd nader afspreken voor een tweede TFCD-shoot, waarbij we dan een ander type foto's zullen maken. Ook gekleed. Die foto's maken we dan in mijn eigen huiskamerstudio. De shoot met Jan doen we in zíjn studio, waar alle, speciale lampen zijn geïnstalleerd. Als je aan het einde van de sessie(s) besluit om je breder als model aan te bieden, dan kun je altijd een gratis portfolio-website aanvragen bij Mainport Art Productions, waarvan ik een van de oprichters ben. Zoals je ziet, biedt medewerking aan deze workshop-sessie je de mogelijkheid om in de wereld van foto- en kunstenaarsmodellen verder te komen. De bijgeplaatste foto van model Catherine is niet met de speciale belichting tot stand gebracht, maar heb ik in een bewerkingsprogramma gemanipuleerd.

Foto: Frank de Leeuw; model: Catherine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten