zaterdag 22 december 2012

Mister Motley niet langer in gedrukte vorm

Sinds ruim een jaar heb ik een abonnement op 'Mister Motley'. Daarvoor kende ik het blad niet. Nooit promotie voor gezien. Nooit in het schap van een boekwinkel zien liggen. Vier keer per jaar wordt dit unieke kunst en cultuur magazine bij mij in de brievenbus gedeponeerd.
Gisteren ontving ik nummer 34. Gewijd aan 'Sex, het achtste wereldwonder'. Het thema is 'geleend' van Rudy Kousbroek.
Doorbladerend kom ik in het blad op een breed terrein van kunst en cultuur verhalen en foto's tegen. Interessant, kunstzinnig gebracht en prachtig gefotografeerd. Lezen moet ik nog, maar twee dingen heb ik wel gelezen. Het eerste is de Inleiding door de hoofdredacteur. De teleurstelling staat als een verrassing op de laatste pagina: Dit is het laatste gedrukte exemplaar van het prachtige blad! Het blad wordt online voortgezet. Waarschijnlijk is de oplage te laag om de kosten van het blad te dekken. In de Inleiding rept hoofdredacteur Hanne Hagenaars nergens over. Geen hoe en waarom van het stoppen van het blad. De hamerslag komt in een soort advertentiekader op de laatste pagina. Een soort ontkenning tot er geen ontkomen aan is?
Ik voorspel het dramatische einde van Mister Motley. Het blad is een hebbeding, dat je ook graag aan anderen laat zien. Lange artikelen lees je niet op een beeldscherm. Mooie foto's zijn te vluchtig op je pc of Mac. Dat gaat niet werken. Kortom, deze kerst betekent een droevig afscheid van een prachtig blad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten