maandag 15 augustus 2011

Heb je ambities als kunstenaarsmodel?


Nog één tot twee weken en dan begint het op creatief gebied weer volop te bruisen in Nederland en daarbuiten. Kunstenaars starten hun privé-activiteiten en -cursussen weer op, kunst- en fotografieopleidingen aan kunstacademies beginnen aan het eerste cursusblok en leden van kunstenaarsverenigingen en fotoclubs gaan weer aan de slag. Dan is er ook weer behoefte aan modellen, zowel mannelijke als vrouwelijke. Veel mensen aarzelen bij de gedachte dat zij zich in hun blootje aan een fotograaf, kunstenaar of groepje kunstenaars zouden moeten vertonen.
Ik boek zelf al zo'n vijftien jaar de modellen voor Atelier de Kromme Mijdrecht en mijn ervaring is dat onzekerheid en schroom al binnen enkele minuten zijn verdwenen en dat er zich daarna een omgekeerd proces voordoet. Het model krijgt juist meer zelfvertrouwen. Zij of hij voelt zich, of er nu XS- of XXXL-kleding aan het haakje hangt, gewaardeerd, want voor kunstenaars en modelfotografen zijn - tenzij er specifieke redenen voor zijn - de fysieke aspecten doorgaans van ondergeschikt belang. Elk lichaam heeft een bepaalde schoonheid en inspireert kunstenaars tot interessante beelden, schilderijen, tekeningen of foto's.
Wanneer je dit leest en overweegt om jezelf voor dit type werk beschikbaar te stellen, neem dan gerust via de contactmogelijkheid, onderaan in de linkerkolom van deze pagina, contact met mij op.
Ik overweeg, onder de paraplu van Mainport Art Productions, een register van actieve modellen aan te leggen, als daar via de reacties belangstelling voor blijkt te bestaan. Het gebeurt nu al regelmatig dat ik door kunstenaars, verenigingen of fotografen wordt benaderd met de vraag of ik een model voor ze weet. Nu ken ik landelijk wel de modellen die een portfolio-website bij MainportArt hebben, maar verder heb ik vrijwel uitsluitend persoonlijke ervaring met enkele tientallen actieve modellen (en evenzovele niet meer actieve) in de Randstad en ken ik hun contactgegevens. Mijn relatiekring aan modellen buiten de Randstad is nog zeer beperkt. Wil je alleen informatie of advies over model staan, dan weet je mij ook te bereiken. Dat geldt ook als je geboekt wilt worden voor Atelier de Kromme Mijdrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten