Posts tonen met het label tekeningen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tekeningen. Alle posts tonen
maandag 10 november 2014
woensdag 17 september 2014
Katelijne Davids exposeert in de Arti Galerie
'Gepraat in de Ruimte'is de titel van een expositie van Katelijne Davids in Arti Galerie, Rokin 114 in Amsterdam, die op vrijdag 17 oktober om 17.30 uur wordt geopend door Constant Vecht.
In de ogenschijnlijk luchtige tekeningen van Katelijne Davids schuilt dikwijls een dramatische ondertoon. Haar thema ‘’Gepraat in de Ruimte’’ doelt op dolende zielen, zielen die elkaar soms vinden of ten dele, niet vrij, want nog altijd geketend aan hun aardse leven wat misschien niet al te vrolijk was, maar misschien ook wel, wie zal het zeggen? Duidelijk is dat de figuren introvert en solitair in hun besloten sfeer bestaan of hebben bestaan en dat de toeschouwer eigenlijk part noch deel heeft aan hun dromen en dialogen onderling maar slechts kan aanschouwen.
Behalve een hondje, zeepaardjes en wat vogels zijn het toch vooral de menselijke figuren die de boventoon voeren. En uiteraard een aantal poezen die het leven op eigen wijze bezien én Saul Steinberg die misschien wel af en toe over de schouder van Katelijne meekijkt en miauw fluistert... Een speelse irreële werkelijkheid waarin je betoverd wordt en waar je even voelt dat er meer werelden zijn dan die waar wij in leven.
De expositie is te zien op 17, 18 en 19 oktober, tussen 12 en 18 uur.
Foto: 'Het is hoe je het bekijkt' van Katelijne Davids
In de ogenschijnlijk luchtige tekeningen van Katelijne Davids schuilt dikwijls een dramatische ondertoon. Haar thema ‘’Gepraat in de Ruimte’’ doelt op dolende zielen, zielen die elkaar soms vinden of ten dele, niet vrij, want nog altijd geketend aan hun aardse leven wat misschien niet al te vrolijk was, maar misschien ook wel, wie zal het zeggen? Duidelijk is dat de figuren introvert en solitair in hun besloten sfeer bestaan of hebben bestaan en dat de toeschouwer eigenlijk part noch deel heeft aan hun dromen en dialogen onderling maar slechts kan aanschouwen.
Behalve een hondje, zeepaardjes en wat vogels zijn het toch vooral de menselijke figuren die de boventoon voeren. En uiteraard een aantal poezen die het leven op eigen wijze bezien én Saul Steinberg die misschien wel af en toe over de schouder van Katelijne meekijkt en miauw fluistert... Een speelse irreële werkelijkheid waarin je betoverd wordt en waar je even voelt dat er meer werelden zijn dan die waar wij in leven.
De expositie is te zien op 17, 18 en 19 oktober, tussen 12 en 18 uur.
Foto: 'Het is hoe je het bekijkt' van Katelijne Davids
Labels:
arti galerie,
expositie,
galerie,
katelijne davids,
tekeningen,
tentoonstelling
maandag 4 augustus 2014
Kunstcollectief Octogoon exposeert in Monnickendam
Op zondag 7 september zal in de Grote Kerk in Monnickendam van 14 tot 16 uur de opening plaatsvinden van een groepsexpositie van het Kunstcollectief Octogoon. De kerk is gevestigd aan De Zarken 2. De opening zal muzikaal worden opgeluisterd door trombonist Erik Kuit en trompettist Rogier Sanders.
De expositie zal te zien zijn van 4 tot en met 16 september. Van dinsdag tot en met zaterdag is de tentoonstelling te bezichtigen van 11 tot 16 uur en op zondag van 13 tot 16 uur.
Er zijn schilderijen te zien van Wera Davidson en Rienke van der Gaast. Hilly van Eerten toont haar monoprints, dat doet Marina Metaal ook en tevens tekeningen. Er zijn twee fotografen die hun werk tonen: Yola de Lusenet en Marjolein Vinkenoog. Anne Porcelijn exposeert beelden, Martin Klaasen kaarten en objecten en Adith van Vuuren textiele werken.
De expositie zal te zien zijn van 4 tot en met 16 september. Van dinsdag tot en met zaterdag is de tentoonstelling te bezichtigen van 11 tot 16 uur en op zondag van 13 tot 16 uur.
Er zijn schilderijen te zien van Wera Davidson en Rienke van der Gaast. Hilly van Eerten toont haar monoprints, dat doet Marina Metaal ook en tevens tekeningen. Er zijn twee fotografen die hun werk tonen: Yola de Lusenet en Marjolein Vinkenoog. Anne Porcelijn exposeert beelden, Martin Klaasen kaarten en objecten en Adith van Vuuren textiele werken.
Labels:
expositie,
grote kerk,
monnickendam,
monoprints,
schilderijen,
tekeningen,
tentoonstelling
woensdag 2 juli 2014
Nieuwe fotostudio in Vinkeveen
Op 1 juni ben ik verhuisd van mijn dijkhuisje in Watergang (Het Schouw)naar mijn bestaande woning in Vinkeveen. De afgelopen acht jaren woonde mijn (ex-)vrouw daar, maar die is nu naar een appartement vertrokken.
In het dijkhuisje had ik geen echte studioruimte en moest ik mijn meubilair buiten zetten om ruimte in de woonkamer te creëren. Dat werkte wel, zoals uit de bijgeplaatste foto blijkt. In mijn huis in Vinkeveen beschik ik over vijf kamers, dus ik kon er makkelijk een 'opofferen' als vaste studioruimte. Na een fotoshoot kan ik alles nu gewoon laten staan en hoef ik niet meer een woonkamer te herinrichten en fotoapparatuur en attributen op te bergen.
Voor volgende week staat mijn eerste fotoshoot in de nieuwe omgeving gepland, met een vroegere buurvrouw, die ook aan de Kanaaldijk woonde, als model. Ze heeft eerder model voor mij gestaan, maar dan als model voor mijn tekeningen.
Modellen die wel eens met mij zouden willen samenwerken, kunnen zich bij mij melden voor een TFP-shoot. Ik fotografeer zowel gekleed, als bedekt en artistiek naakt. Voor het laatste type fotografie geldt een ondergrens, qua leeftijd, van 18 jaar. Een bovengrens heb ik niet. Ik werk regelmatig met een prachtig model dat de tachtig jaar al is gepasseerd!
Ik maak vooraf duidelijke afspraken en werk met een contract, om misverstanden te voorkomen.
Ik doe niet aan naaktfotografie op TFP-basis met mannen, of het zou in combinatie met een vrouwelijk model moeten zijn. Voor een uiterst sportief mannenlijf zou ik misschien een uitzondering willen maken. Daarvoor kan ik nog wel wat interessante poses verzinnen en kan het resultaat een aanvulling op mijn portfolio betekenen.
Ik ben ook actief als tekenaar en schilder en ben ook geïnteresseerd in vrouwelijke kunstenaarsmodellen. Leeftijd, mits 18+, of lichaamsmaten zijn niet relevant. Ik kan je boeken voor mijzelf of voor Atelier de Kromme Mijdrecht. Als tegenprestatie kun je dan ook altijd op een tekening of wellicht een schilderij rekenen. Afhankelijk van het doel waarvoor je poseert en de duur ervan.
Ik werk op artistiek gebied regelmatig samen met kunstenares/mode-ontwerpster Soraya Taj Devi. Het afgelopen jaar heb ik met haar diverse fashion-shoots gedaan. Zij heeft een galerie, de Taj Devi Gallery for fashion and art, aan de Roelantstraat 3 A in Amsterdam. Zij is - als je een geschikte maat hebt (36/38) - geïnteresseerd in het later inschakelen van een door mij geboekt model voor zo'n fashion-shoot of voor het meelopen in een toekomstige modeshow. In de toekomst zal zij ook iets grotere maten in haar standaard couture-lijn opnemen. Zij heeft ook in de afgelopen maanden enkele malen de styling van mijn shoots verzorgt.
Als je wat werk van mij wilt bekijken, kun je kijken op mijn websites bij Mainportart. Ik heb daar een site als kunstenaar en als fotograaf. Daarnaast heb ik mijn eigen website, waar ik beide kunstrichtingen op laat zien. Door mijn verhuizing en computerproblemen zijn de genoemde websites de laatste tijd niet bijgewerkt. Recent werk kun je zien op mijn Facebook-pagina.
Foto: Frank de Leeuw; model: Michelle Habets
In het dijkhuisje had ik geen echte studioruimte en moest ik mijn meubilair buiten zetten om ruimte in de woonkamer te creëren. Dat werkte wel, zoals uit de bijgeplaatste foto blijkt. In mijn huis in Vinkeveen beschik ik over vijf kamers, dus ik kon er makkelijk een 'opofferen' als vaste studioruimte. Na een fotoshoot kan ik alles nu gewoon laten staan en hoef ik niet meer een woonkamer te herinrichten en fotoapparatuur en attributen op te bergen.
Voor volgende week staat mijn eerste fotoshoot in de nieuwe omgeving gepland, met een vroegere buurvrouw, die ook aan de Kanaaldijk woonde, als model. Ze heeft eerder model voor mij gestaan, maar dan als model voor mijn tekeningen.
Modellen die wel eens met mij zouden willen samenwerken, kunnen zich bij mij melden voor een TFP-shoot. Ik fotografeer zowel gekleed, als bedekt en artistiek naakt. Voor het laatste type fotografie geldt een ondergrens, qua leeftijd, van 18 jaar. Een bovengrens heb ik niet. Ik werk regelmatig met een prachtig model dat de tachtig jaar al is gepasseerd!
Ik maak vooraf duidelijke afspraken en werk met een contract, om misverstanden te voorkomen.
Ik doe niet aan naaktfotografie op TFP-basis met mannen, of het zou in combinatie met een vrouwelijk model moeten zijn. Voor een uiterst sportief mannenlijf zou ik misschien een uitzondering willen maken. Daarvoor kan ik nog wel wat interessante poses verzinnen en kan het resultaat een aanvulling op mijn portfolio betekenen.
Ik ben ook actief als tekenaar en schilder en ben ook geïnteresseerd in vrouwelijke kunstenaarsmodellen. Leeftijd, mits 18+, of lichaamsmaten zijn niet relevant. Ik kan je boeken voor mijzelf of voor Atelier de Kromme Mijdrecht. Als tegenprestatie kun je dan ook altijd op een tekening of wellicht een schilderij rekenen. Afhankelijk van het doel waarvoor je poseert en de duur ervan.
Ik werk op artistiek gebied regelmatig samen met kunstenares/mode-ontwerpster Soraya Taj Devi. Het afgelopen jaar heb ik met haar diverse fashion-shoots gedaan. Zij heeft een galerie, de Taj Devi Gallery for fashion and art, aan de Roelantstraat 3 A in Amsterdam. Zij is - als je een geschikte maat hebt (36/38) - geïnteresseerd in het later inschakelen van een door mij geboekt model voor zo'n fashion-shoot of voor het meelopen in een toekomstige modeshow. In de toekomst zal zij ook iets grotere maten in haar standaard couture-lijn opnemen. Zij heeft ook in de afgelopen maanden enkele malen de styling van mijn shoots verzorgt.
Als je wat werk van mij wilt bekijken, kun je kijken op mijn websites bij Mainportart. Ik heb daar een site als kunstenaar en als fotograaf. Daarnaast heb ik mijn eigen website, waar ik beide kunstrichtingen op laat zien. Door mijn verhuizing en computerproblemen zijn de genoemde websites de laatste tijd niet bijgewerkt. Recent werk kun je zien op mijn Facebook-pagina.
Foto: Frank de Leeuw; model: Michelle Habets
Labels:
fashio-shoot,
fotografie,
fotomodel,
fotoshoot,
fotostudio,
kunst,
model,
naaktfotografie,
schilderijen,
tekeningen,
tfp
dinsdag 8 april 2014
Open Huis bij kunstenaars en Galerie Pictura in Aijen
In het weekend van 12 en 13 april houden de beeldhouwer Clemens Driessen, Atelier Brita Seifert en Galerie Pictura “Open Huis”. Zij zullen van 12 tot 17 uur hun deuren open hebben.
Clemens Driessen probeert mensen door middel van zijn beelden te laten genieten. De kleine dingen, die in het dagelijkse leven voorbij komen, te vangen in een beeld, waardoor het op het netvlies blijft hangen. Een onverwachte wending aan een gedachte, waardoor het beeld net iets anders voorstelt. Het is hem een genoegen te zien, dat men tijdens het kijken een glimlach op de lippen krijgt. Daarnaast mag een stuk spanning in de vorm niet ontbreken, het geheel moet kloppen. De aaibaarheidsfactor moet groot zijn vindt Clemens, daarvoor komen de mensen naar Ayen. Grote voldoening ervaart hij ook uit het feit dat hij dit al zijn hele leven kan doen.
De vraag is niet "Wat is kunst", maar: "Wat is kunst voor mij?" Brita Seifert stelde zichzelf die vraag: “Hoe belangrijk is het tekenen en schilderen voor mij en hoe heeft het invloed op mijn dagelijkse leven”. Er zijn soms onbelangrijke dingen die alleen door een gevoelige waarneming van onze wereld en onze omgeving kan worden ervaren. Zij probeert haar leven, haar ervaringen, haar innerlijke gevoelens op te nemen. “Daarom zie ik mijn kunst als een soort aanwezig zijn. Een cadeautje voor mij, waardoor ik mezelf kan uitdrukken. Om te praten als ik geen woorden heb. Om te laten zien wat ik niet kan verklaren. Elk schilderij of tekening - zelfs als het een “gewoon” naakt model is - weerspiegeld mijn gevoelens, die ik had tijdens het creatieproces”.
Galerie Pictura heeft een internationaal gevestigde naam en behoort in haar stijlrichting tot de top twintig van Nederland. Ook nu is er weer een expositie van topkwaliteit. De Duitse kunstenaarsgroep “Neue Meister”, bestaande uit Gerd Bannuscher, Roland Heyder, Michael Krahmer, Joachim Lehrer, Ines Scheppach, Siegfried Zademack ondersteund door de beeldhouwers Hans-Peter Mader, Maurice den Boer, Richard van der Koppel en Hans Janssen.
Kijk vooral met uw hart om uw ziel te laten beroeren door de prachtige werken die hier aanwezig zijn. Vertrouw op uw intuïtie.
De Open Dag concentreert zich in één straat, op Aijenseweg 14, 16b en 18 in Aijen, gemeente Bergen in Limburg.
Mocht Limburg een beetje te ver weg zijn, dan kunt u werk van Brita Seifert ook bewonderen bij de Taj Davi Gallery, Roelantstraat 3A in Amsterdam.
Clemens Driessen probeert mensen door middel van zijn beelden te laten genieten. De kleine dingen, die in het dagelijkse leven voorbij komen, te vangen in een beeld, waardoor het op het netvlies blijft hangen. Een onverwachte wending aan een gedachte, waardoor het beeld net iets anders voorstelt. Het is hem een genoegen te zien, dat men tijdens het kijken een glimlach op de lippen krijgt. Daarnaast mag een stuk spanning in de vorm niet ontbreken, het geheel moet kloppen. De aaibaarheidsfactor moet groot zijn vindt Clemens, daarvoor komen de mensen naar Ayen. Grote voldoening ervaart hij ook uit het feit dat hij dit al zijn hele leven kan doen.
De vraag is niet "Wat is kunst", maar: "Wat is kunst voor mij?" Brita Seifert stelde zichzelf die vraag: “Hoe belangrijk is het tekenen en schilderen voor mij en hoe heeft het invloed op mijn dagelijkse leven”. Er zijn soms onbelangrijke dingen die alleen door een gevoelige waarneming van onze wereld en onze omgeving kan worden ervaren. Zij probeert haar leven, haar ervaringen, haar innerlijke gevoelens op te nemen. “Daarom zie ik mijn kunst als een soort aanwezig zijn. Een cadeautje voor mij, waardoor ik mezelf kan uitdrukken. Om te praten als ik geen woorden heb. Om te laten zien wat ik niet kan verklaren. Elk schilderij of tekening - zelfs als het een “gewoon” naakt model is - weerspiegeld mijn gevoelens, die ik had tijdens het creatieproces”.
Galerie Pictura heeft een internationaal gevestigde naam en behoort in haar stijlrichting tot de top twintig van Nederland. Ook nu is er weer een expositie van topkwaliteit. De Duitse kunstenaarsgroep “Neue Meister”, bestaande uit Gerd Bannuscher, Roland Heyder, Michael Krahmer, Joachim Lehrer, Ines Scheppach, Siegfried Zademack ondersteund door de beeldhouwers Hans-Peter Mader, Maurice den Boer, Richard van der Koppel en Hans Janssen.
Kijk vooral met uw hart om uw ziel te laten beroeren door de prachtige werken die hier aanwezig zijn. Vertrouw op uw intuïtie.
De Open Dag concentreert zich in één straat, op Aijenseweg 14, 16b en 18 in Aijen, gemeente Bergen in Limburg.
Mocht Limburg een beetje te ver weg zijn, dan kunt u werk van Brita Seifert ook bewonderen bij de Taj Davi Gallery, Roelantstraat 3A in Amsterdam.
Labels:
beeldhouwer,
expositie,
galerie,
kunst,
open dag,
schilderijen,
tekeningen,
tentoonstelling
zaterdag 28 december 2013
MLB Galerie exposeert tekeningen van vier kunstenaars
Van 3 tot en met 25 januari 2014 is in de MLB galerie, Witte de Withstraat 32 A in Amsterdam een expositie ingericht met tekeningen van Mariah Blue, Paolo Figueroa,
Paula Dos Santos en Lisa Smithson. Thema: "New West Traces".
De opening vindt plaats op zondag 5 januari 2014 van 15 tot 17 uur. Live muziek wordt gebracht door gitarist Wiek Heijmans en Saskia Stehouwer draagt gedichten voor. De openingstijden van de galerie zijn verder op vrijdag, zaterdag en zondag van 12 tot 18 uur.
Vier tekenaars met vier verschillende culturele achtergronden hebben één gemeenschappelijke passie: tekenen. Deze professionele en bijzondere kunstenaars hebben elkaar gevonden in Nieuw West. Iedere week verkennen ze tekenend de relatie tussen werk, kunst, schilderkunst, literatuur, film en leven. De resultaten van dit proces worden in januari bij MLB Galerie tentoongesteld.
Tekenen is een gepassioneerde oerbezigheid. Kinderen, schilders, beeldhouwers, ingenieurs, hoveniers en architecten (om er maar een paar te noemen) gebruiken allen de tekening om een idee te communiceren. Tekenen is ongepolijst, in een tekening is direct zichtbaar wat er in de geest van de tekenaar omgaat. Het avontuur begint bij een wit vel papier, elke keer opnieuw. Mariah Blue (1977, USA) werkt in 2D en 3D, ze schrijft verhalen en maakt animaties. Tekenen is haar eerste liefde. Mariah woont en werkt sinds 2006 in Amsterdam.
Paulo Figueroa (1966, Chili, Italië) maakt werk dat het midden houdt tussen fotografie, schilderen en tekenen. Op deze tentoonstelling zal hij drieluiken in klein formaat tonen. Een van zijn favoriete onderwerpen is boksen. Paulo woont en werkt sinds 2000 in Amsterdam. Na tentoonstellingen in o.a. New York en Santiago is dit zijn eerste expositie in Amsterdam.
Paula Dos Santos (1968, Portugal) kiest eerst een beeld waarmee ze "iets heeft" en begint dan te tekenen. Momenteel is ze bezig met tekeningen van mensen, meestal vrouwen, goed gekleed en opgedoft, bewegend in een lege ruimte, als op een catwalk. Alleen hebben ze geen gezichten. Paula heeft in Portugal veel geëxposeerd en woont en werkt sinds 2002 in Amsterdam.
Lisa Smithson (1976, Nieuw Zeeland, Groot Brittanië) toont bij MLB een tekening gemaakt tijdens een van de sessies van dit jaar. Het is een non figuratief werk dat gebaseerd is op het proces van het tekenen zelf.
De opening vindt plaats op zondag 5 januari 2014 van 15 tot 17 uur. Live muziek wordt gebracht door gitarist Wiek Heijmans en Saskia Stehouwer draagt gedichten voor. De openingstijden van de galerie zijn verder op vrijdag, zaterdag en zondag van 12 tot 18 uur.
Vier tekenaars met vier verschillende culturele achtergronden hebben één gemeenschappelijke passie: tekenen. Deze professionele en bijzondere kunstenaars hebben elkaar gevonden in Nieuw West. Iedere week verkennen ze tekenend de relatie tussen werk, kunst, schilderkunst, literatuur, film en leven. De resultaten van dit proces worden in januari bij MLB Galerie tentoongesteld.
Tekenen is een gepassioneerde oerbezigheid. Kinderen, schilders, beeldhouwers, ingenieurs, hoveniers en architecten (om er maar een paar te noemen) gebruiken allen de tekening om een idee te communiceren. Tekenen is ongepolijst, in een tekening is direct zichtbaar wat er in de geest van de tekenaar omgaat. Het avontuur begint bij een wit vel papier, elke keer opnieuw. Mariah Blue (1977, USA) werkt in 2D en 3D, ze schrijft verhalen en maakt animaties. Tekenen is haar eerste liefde. Mariah woont en werkt sinds 2006 in Amsterdam.
Paulo Figueroa (1966, Chili, Italië) maakt werk dat het midden houdt tussen fotografie, schilderen en tekenen. Op deze tentoonstelling zal hij drieluiken in klein formaat tonen. Een van zijn favoriete onderwerpen is boksen. Paulo woont en werkt sinds 2000 in Amsterdam. Na tentoonstellingen in o.a. New York en Santiago is dit zijn eerste expositie in Amsterdam.
Paula Dos Santos (1968, Portugal) kiest eerst een beeld waarmee ze "iets heeft" en begint dan te tekenen. Momenteel is ze bezig met tekeningen van mensen, meestal vrouwen, goed gekleed en opgedoft, bewegend in een lege ruimte, als op een catwalk. Alleen hebben ze geen gezichten. Paula heeft in Portugal veel geëxposeerd en woont en werkt sinds 2002 in Amsterdam.
Lisa Smithson (1976, Nieuw Zeeland, Groot Brittanië) toont bij MLB een tekening gemaakt tijdens een van de sessies van dit jaar. Het is een non figuratief werk dat gebaseerd is op het proces van het tekenen zelf.
Labels:
expositie,
galerie,
tekeningen,
tentoonstelling
vrijdag 11 oktober 2013
Katelijne Davids exposeert in het Kattenkabinet
'Het leven is zinloos zonder katten.', zegt kunstenares Katelijne Davids. Katten spelen een belangrijke rol in haar leven en in haar tekeningen. Zij laat deze tekeningen van 3 november 2013 tot en met 15 januari 2014 zien in een expositie in het Kattenkabinet, Herengracht 497 in Amsterdam.
Katelijne meldt hierover: 'Ik weet niet zo gauw iemand die een stukje over mij kan schrijven, of misschien wil ik dat ook helemaal niet en wil ik zelf wat schrijven, want niemand die zo precies weet hoe het is een kat te zijn als ik, weet U! Ik was misschien namelijk ooit een kat, al was het in mijn dromen waar ik speelde, levenslang en tot mijn laatste snik.
Het valt me niet moeilijk katten te tekenen, daar ben ik tekenaar voor en ik heb weinig lijnen nodig en al helemaal geen gummetje om ze toch trefzeker neer te zetten. Behalve dat ik in lijn teken, vind ik het ook leuk om samen met mijn kat achter lijnen aan te rennen. Ik houd van zwart/wit en van kleur en sommige tekeningen vragen als vanzelf om bepaalde kleuren, daar hoef ik nooit lang over na te denken. Het is eigenlijk jammer dat een tekening geen aroma heeft, want in gedachten ruik ik soms bij een tekening een specifieke geur, waarschijnlijk bepaalt dit, behalve dat de kat zich er soms mee bemoeit, mijn kleurgebruik.
Ik teken graag op kleine formaten omdat het intiem en persoonlijk is en ik mij verloren voel op grote vellen papier, het voegt ook niets toe aan kracht, dus het is geen luiheid van mij maar een noodzaak dat ik op kleine formaten werk.
Het leven is zinloos zonder katten, ik leef met ze en daarom teken ik ze altijd en spelen we graag.
Het is een eer om bij Bob Meijer in zijn magnifieke Kattenkabinet mijn tekeningen te mogen laten zien, het is een plek waar ik mij volkomen thuis voel en waar ik zacht kan spinnen.'
Katelijne meldt hierover: 'Ik weet niet zo gauw iemand die een stukje over mij kan schrijven, of misschien wil ik dat ook helemaal niet en wil ik zelf wat schrijven, want niemand die zo precies weet hoe het is een kat te zijn als ik, weet U! Ik was misschien namelijk ooit een kat, al was het in mijn dromen waar ik speelde, levenslang en tot mijn laatste snik.
Het valt me niet moeilijk katten te tekenen, daar ben ik tekenaar voor en ik heb weinig lijnen nodig en al helemaal geen gummetje om ze toch trefzeker neer te zetten. Behalve dat ik in lijn teken, vind ik het ook leuk om samen met mijn kat achter lijnen aan te rennen. Ik houd van zwart/wit en van kleur en sommige tekeningen vragen als vanzelf om bepaalde kleuren, daar hoef ik nooit lang over na te denken. Het is eigenlijk jammer dat een tekening geen aroma heeft, want in gedachten ruik ik soms bij een tekening een specifieke geur, waarschijnlijk bepaalt dit, behalve dat de kat zich er soms mee bemoeit, mijn kleurgebruik.
Ik teken graag op kleine formaten omdat het intiem en persoonlijk is en ik mij verloren voel op grote vellen papier, het voegt ook niets toe aan kracht, dus het is geen luiheid van mij maar een noodzaak dat ik op kleine formaten werk.
Het leven is zinloos zonder katten, ik leef met ze en daarom teken ik ze altijd en spelen we graag.
Het is een eer om bij Bob Meijer in zijn magnifieke Kattenkabinet mijn tekeningen te mogen laten zien, het is een plek waar ik mij volkomen thuis voel en waar ik zacht kan spinnen.'
Labels:
expositie,
kat,
katelijne davids,
katten,
kattenkabinet,
tekeningen
vrijdag 19 juli 2013
Gevangenisleven verbeeld in de Royal Gallery
Vanmiddag heb ik de expositie bezocht van kunstenares Rebecca Horne en fotografe Leora Rosner.
Rebecca woont op Hawaiï, maar beheert op dit moment de Royal Gallery in der Koningsstraat 37 in Amsterdam. Een unieke gelegenheid om met de kunstenares persoonlijk over haar werk te spreken. Als docente geeft zij ook workshops aan geïnterneerden in de gevangenis van Hawaiï. In de gangen van de gevangenis heeft zij zitten tekenen en heeft ze op onnavolgbare wijze de somberheid van een Amerikaanse gevangenis weergegeven. Grauw beton met als enige glans de met was bewerkte, cementen vloeren. Daarnaast heeft ze ook het landschap van Hawaiï in een drietal tekeningen vastgelegd.
Ze heeft in haar bagage slechts één schilderijtje meegenomen, dat bij de trap hangt dat naar het souterrain voert waar de foto's van de in Amsterdam wonende Leora Rosner hangen. Haar onderwerp is planten, op beeld gezet in zowel Amsterdam als in buitenlandse oorden.
De galerie is geopend van woensdag tot en met zondag van 12 tot 18 uur. De expositie duurt tot het einde van de maand.
Foto: Rebecca Horne bij enkele van haar werken
Rebecca woont op Hawaiï, maar beheert op dit moment de Royal Gallery in der Koningsstraat 37 in Amsterdam. Een unieke gelegenheid om met de kunstenares persoonlijk over haar werk te spreken. Als docente geeft zij ook workshops aan geïnterneerden in de gevangenis van Hawaiï. In de gangen van de gevangenis heeft zij zitten tekenen en heeft ze op onnavolgbare wijze de somberheid van een Amerikaanse gevangenis weergegeven. Grauw beton met als enige glans de met was bewerkte, cementen vloeren. Daarnaast heeft ze ook het landschap van Hawaiï in een drietal tekeningen vastgelegd.
Ze heeft in haar bagage slechts één schilderijtje meegenomen, dat bij de trap hangt dat naar het souterrain voert waar de foto's van de in Amsterdam wonende Leora Rosner hangen. Haar onderwerp is planten, op beeld gezet in zowel Amsterdam als in buitenlandse oorden.
De galerie is geopend van woensdag tot en met zondag van 12 tot 18 uur. De expositie duurt tot het einde van de maand.
Foto: Rebecca Horne bij enkele van haar werken
Labels:
amsterdam,
expositie,
foto's,
fotografe,
kunstenares,
royal gallery,
tekeningen,
tentoonstelling
donderdag 4 juli 2013
'Litho en Steen' bij MLB Galerie
Lies Verdenius en Tineke Brackel tonen deze zomer voor het eerst gezamelijk kunst. Zij doen dit vanaf morgenmiddag bij de MLB Expositieruimte, Witte de Withstraat 32 A in Amsterdam. Dat zorgt voor een speciale, bijna serene, expositiesfeer. De overwegend lichtkleurige albasten objecten van Brackel combineren als vanzelfsprekend met de litho’s en (inkt)tekeningen van Verdenius.
Albast is voor Tineke Brackel een steensoort bij uitstek om te spelen met het ondoorlaatbare en doorlaatbare van licht. Licht en schaduw, dooradering, aardlagen, de oorsprong van een steen en niet in de minste plaats de vorm die voortkomt uit een proces dat zij aangaat met een steenobject. Dit is wat haar fascineert. Ook in het werk van Lies Verdenius spelen licht en schaduw een rol, zoals bijvoorbeeld is te zien in één van haar in Japan gemaakte rubbings, ofwel frottages, waarbij zij nauwgezet boomschors, (verbrand)hout en andere materialen 1:1 heeft vastgelegd door structuren als het ware te kopiëren met inkt op papier. Deze rubbings worden afgewisseld met Japanse inkttekeningen waarbij Verdenius planten in situ heeft nagebootst. Inkttekeningen die door het Japanse papier dat zij heeft gebruikt bijna op aquarellen lijken.
In de galerietuin zien we opgenomen in weelderig groen een variatie van beelden van Tineke Brackel die zijn ontstaan uit diverse materialen zoals travertin, blauw graniet, chinese zeepsteen, hout en crema valencia marmer. Harde en zachte steensoorten die telkens weer om een andere benadering vragen in het hier en nu en we als eindresultaat kunnen herkennen in o.a. bustes en vogels. Voor Brackel is het van belang de ziel van een steen bloot te leggen opdat je als het ware de geschiedenis van deze steen kan aflezen. Je kunt zo als kijker, los van de vorm, tevens boorsporen tegenkomen of rauwe stukken maar ook mooie glinsteringen.
De opening vindt plaats op 5 juli om 17.30 uur en de expositie is deze maand te bezichtigen op vrijdagen en zaterdagen van 12 tot 18 uur en op afspraak.
Albast is voor Tineke Brackel een steensoort bij uitstek om te spelen met het ondoorlaatbare en doorlaatbare van licht. Licht en schaduw, dooradering, aardlagen, de oorsprong van een steen en niet in de minste plaats de vorm die voortkomt uit een proces dat zij aangaat met een steenobject. Dit is wat haar fascineert. Ook in het werk van Lies Verdenius spelen licht en schaduw een rol, zoals bijvoorbeeld is te zien in één van haar in Japan gemaakte rubbings, ofwel frottages, waarbij zij nauwgezet boomschors, (verbrand)hout en andere materialen 1:1 heeft vastgelegd door structuren als het ware te kopiëren met inkt op papier. Deze rubbings worden afgewisseld met Japanse inkttekeningen waarbij Verdenius planten in situ heeft nagebootst. Inkttekeningen die door het Japanse papier dat zij heeft gebruikt bijna op aquarellen lijken.
In de galerietuin zien we opgenomen in weelderig groen een variatie van beelden van Tineke Brackel die zijn ontstaan uit diverse materialen zoals travertin, blauw graniet, chinese zeepsteen, hout en crema valencia marmer. Harde en zachte steensoorten die telkens weer om een andere benadering vragen in het hier en nu en we als eindresultaat kunnen herkennen in o.a. bustes en vogels. Voor Brackel is het van belang de ziel van een steen bloot te leggen opdat je als het ware de geschiedenis van deze steen kan aflezen. Je kunt zo als kijker, los van de vorm, tevens boorsporen tegenkomen of rauwe stukken maar ook mooie glinsteringen.
De opening vindt plaats op 5 juli om 17.30 uur en de expositie is deze maand te bezichtigen op vrijdagen en zaterdagen van 12 tot 18 uur en op afspraak.
Labels:
amsterdam,
beelden,
expositie,
litho,
mlb galerie,
tekeningen,
tentoonstelling
woensdag 2 januari 2013
Barbara Wijnveld exposeert in Galerie Bart
Galerie Bart, Bloemgracht 2 in Amsterdam begint het nieuwe jaar met een solotentoonstelling van Barbara Wijnveld.
Onder de titel 'Nine Lives & the Daily Mirror' toont zij nieuwe schilderijen, tekeningen, videowerk en objecten.
De opening vindt op zaterdag 5 januari plaats en is tevens een goed moment om met elkaar te proosten op het nieuwe jaar.
De expositie is tot en met 23 februari te zien. De galerie is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 11 tot 18 uur, op zaterdagen en op de eerste zondag van de maand van 12 tot 17 uur Het is ook mogelijk op afspraak de galerie te bezoeken.
Foto: Barbarij Wijnveld, 'The Nature of the game'.
Onder de titel 'Nine Lives & the Daily Mirror' toont zij nieuwe schilderijen, tekeningen, videowerk en objecten.
De opening vindt op zaterdag 5 januari plaats en is tevens een goed moment om met elkaar te proosten op het nieuwe jaar.
De expositie is tot en met 23 februari te zien. De galerie is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 11 tot 18 uur, op zaterdagen en op de eerste zondag van de maand van 12 tot 17 uur Het is ook mogelijk op afspraak de galerie te bezoeken.
Foto: Barbarij Wijnveld, 'The Nature of the game'.
woensdag 27 juni 2012
Abstract werk geëxposeerd in de Orangerie
Mocht je overwegen vandaag een wandeling te maken door het Amstelpark, het voormalige Floriade-terrein in Amsterdam-Buitenveldert, dan is er een goede reden om vandaag die actie te ondernemen.
Van 27 juni tot en met 1 juli herbergt de Orangerie in het Amstelpark 5 aan de Europaboulevard in Amsterdam een expositie met werk van Els Banneberg, Marina Wortel, Gerben van de Meer, Fons Heijnsbroek, Hedwig van der Heiden en Daan Lemaire. Het werk van de deelnemende kunstenaars is overwegend abstract.
Vier kunstenaars stellen schilderijen, collages en tekeningen tentoon, Fons Heijnsbroek laat keramiek zien en Daan Lemaire glasbeelden. De expositie heeft, gezien de veelzijdigheid van de getoonde werken de titel Ratatouille meegekregen.
Het Amstelpark is dagelijks geopend van 8 uur tot een half uur vóór zonsondergang. De expositie kan dagelijks van 12 tot 17 uur worden bezocht.
Vanmiddag is de expositie voor het eerst geopend en dan zullen Marina Wortel en Hedwig van der Heiden de gastvrouwen zijn. Zondagmiddag vindt er een soort finissage plaats.
Foto: 'On my way', collage in gemengde techniek van Marina Wortel.
Van 27 juni tot en met 1 juli herbergt de Orangerie in het Amstelpark 5 aan de Europaboulevard in Amsterdam een expositie met werk van Els Banneberg, Marina Wortel, Gerben van de Meer, Fons Heijnsbroek, Hedwig van der Heiden en Daan Lemaire. Het werk van de deelnemende kunstenaars is overwegend abstract.
Vier kunstenaars stellen schilderijen, collages en tekeningen tentoon, Fons Heijnsbroek laat keramiek zien en Daan Lemaire glasbeelden. De expositie heeft, gezien de veelzijdigheid van de getoonde werken de titel Ratatouille meegekregen.
Het Amstelpark is dagelijks geopend van 8 uur tot een half uur vóór zonsondergang. De expositie kan dagelijks van 12 tot 17 uur worden bezocht.
Vanmiddag is de expositie voor het eerst geopend en dan zullen Marina Wortel en Hedwig van der Heiden de gastvrouwen zijn. Zondagmiddag vindt er een soort finissage plaats.
Foto: 'On my way', collage in gemengde techniek van Marina Wortel.
Labels:
abstract,
amstelpark,
beelden. glasbeelden,
collages,
expositie,
keramiek,
orangerie,
schilderijen,
tekeningen
dinsdag 6 maart 2012
Website voor Paolo Coseschi
MainportArt heeft vandaag een website gerealiseerd voor de Italianse kunstenaar Paolo Coseschi.
Paolo werd op 6 juni 1951 in Livorno geboren. Toen hij negentien was, verkreeg hij het ‘Maestro d’Arte’-diploma aan de kunstacademie in Florence. In de jaren die volgden reisde hij zo’n beetje de hele wereld over.
In 1986 begon hij aan de studie osteopatie aan de Europese School voor Osteopatie in Maidstone (Kent), waar hij in 1991 zijn diploma verwierf. Na twee jaar in Londen en Bath te hebben gewerkt, keerde hij in 1993 terug naar Italië. Tussen 1991 en 1993 voltooide hij een serie tekeningen in Oost-Indische inkt van de oorspronkelijke bewoners van Amerika, de Indianen. Een aantal tekeningen is op zijn website te zien. Van 1993 tot 2005 stak hij al zijn tijd in het uitbouwen van zijn osteopatiepraktijk in Florence en Greve in Chianti. Hij trouwde op 1 september 1997, maar scheidde in 2006. Dat jaar begon hij met het schilderen in olieverf. Zijn werk ontwikkelde zich steeds meer in abstracte richting. Sindsdien heeft hij vier exposities in Castel del Piano, een in Grosseto en vier in Florence gehad. Zijn eerste buitenlandse expositie was bij de Royal Gallery in Amsterdam in februari 2012.
Labels:
abstract,
indianen,
olieverf,
paolo coseschi,
schilderijen,
tekeningen
zondag 17 juli 2011
Portfoliosite Katelijne Davids uitgebreid

Katelijne Davids, een kunstenares uit Amsterdam, maakt een zeer productieve periode door en heeft in de afgelopen weken veel nieuw werk gemaakt. Zij volgde zowel de studie schrijven, tekenen en ruimtelijke vormgeving aan de Gerrit Rietveld academie als de studie tekenen en schilderen aan de Rijksacademie voor Beeldende kunsten in Amsterdam.
Katelijne maakt teksten, tekeningen, collages, illustraties, conceptueel en decoratief design. Katelijne heeft een website bij MainportArt, waar zij haar portfolio laat zien. De site is deze week uitgebreid met een aantal nieuwe werken, waaronder het vierluik Metamorfose. Haar website is tevens voorzien van een Engelse versie van haar biografie, om ook haar buitenlandse relaties goed te kunnen bedienen.
zondag 10 juli 2011
Marina Wortel toont haar portfolio online

MainportArt heeft haar netwerk van websites verder uitgebreid met het portfolio van Marina Wortel. Zij is in Amsterdam geboren en groeide op in een gezin waarin kunst een grote rol speelde. Op het gebied van beeldende kunst noemt zij zich vooral een autodidact. Zij heeft in de loop van de tijd een persoonlijke stijl ontwikkeld, die zich als "abstract expressionisme" het beste laat omschrijven. De technieken, die ze toepast in haar schilderijen, tekeningen en collages, kun je eigenzinnig noemen. Marina past in haar werk verschillende materialen toe. In haar collages wordt door de combinatie van kleur of juist zwart-wit een beeld van grillige regelmaat en optische diepte opgeroepen.
Labels:
abstract,
collages,
expressionisme,
mainportart,
marina wortel,
schilderijen,
tekeningen
maandag 20 juni 2011
'Kunst van binnen uit' in Uithoorn

In Galerie Fort aan de Drecht wordt voor de zevende keer 'Kunst van binnen uit' georganiseerd. Het is een veelzijdige expositie die in juli en augustus in de galerie aan Grevelingen 50 in Uithoorn is te bewonderen. De galerie is ondergebracht in een historisch fort, dat deel uitmaakte van de verdedigingslinie rond Amsterdam. In deze tentoonstelling zal Catharina Jensen (zie foto) haar schilderijen tonen, evenals Cathy Troost, Gon Hageman en Jeannet Vermeij. Ook Janny Burggraaf zal schilderijen exposeren, maar tevens beelden en keramiek. Ineke van der Aa laat schilderijen en kunstwerken van vilt zien. Hans van den Bosch, een trouw lid van de modeltekengroep van Atelier de Kromme Mijdrecht, exposeert tekeningen en Do de Graaf sieraden.
De expositie is te zien van 10 juli tot en met 14 augustus en is op vrijdagen van 14 tot 17 uur te bezichtigen. Op zaterdagen en zondagen van 12 tot 17 uur. De officiële opening wordt op 10 juli om 15 uur verricht door Ineke van der Aa. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Galerie Fort aan de Drecht.
Labels:
beelden,
fort aan de drecht,
galerie,
schilderijen,
sieraden,
tekeningen,
vilt
woensdag 20 april 2011
Katelijne Davids presenteert zich op internet

Katelijne Davids (1960) is geboren en getogen in het hartje van Amsterdam. Zij woont nog steeds in de hoofdstad. Zij volgde de studie schrijven, tekenen en ruimtelijke vormgeving aan de Gerrit Rietveld academie en studeerde eveneens aan de Rijksacademie voor Beeldende kunsten, afdeling tekenen en schilderen.
Katelijne maakt teksten, tekeningen, collages, illustraties en zij houdt zich bezig met conceptueel en decoratief design. Sinds vandaag heeft zij een website bij MainportArt, waar u kunt zien wat Katelijne Davids zoal aan kunst vervaardigt.
dinsdag 14 december 2010
Twee exposities Remgeesh Das in 2011

De in Amsterdam wonende, Indiase kunstenaar, Remgeesh Das, heeft in de aanloop naar de lente maar liefst twee exposities van zijn werk.
Remgeesh Das is in Kerala, India, geboren en heeft tot 2009 in India gewoond. Van 1996 tot 2001 heeft hij op het College of Fine Arts in Thrissur gezeten, met een beurs van Kerala Lalitha Kala Academy. Hij werkt met verschillende media. Hij maakt schilderijen, tekeningen en ook ruimtelijk werk. In zijn werk onderzoekt hij de (verstoorde) relatie tussen mens, maatschappij en de natuur in het dagelijks leven.
Zijn stijl blijft zich ontwikkelen. Hij maakt nu surrealistische tekeningen en schilderijen, en zijn schilderijen hebben ook pop-art invloeden. In zijn tekeningen maakt hij veel gebruik van inkt, gebruikt hij heel eenvoudige lijnen en veel humor en satire. Zijn schilderijen zijn complexer, hij expirimenteert met kleuren en stijlen. Alle werken zijn met veel fantasie gemaakt.
De exposities zullen plaatsvinden in respectievelijk het Pleintheater, Sajetplein 39 in Amsterdam, van 15 januari tot en met 15 maart.
Van 5 maart tot en met 27 maart wordt een expositie ingericht in de Royal Gallery, Koningsstraat 37 in Amsterdam.
Labels:
expositie,
India,
inkttekeningen,
Remgeesh Das,
satire,
schilderijen,
surrealisme,
tekeningen
maandag 20 september 2010
Open Atelier-route in Alphen aan den Rijn
Op zaterdag 25 en zondag 26 september wordt er in Alphen aan den Rijn van 14 tot 17 uur een Open Atelier-route georganiseerd. Eén van de deelnemers is Ans Vianen. U kunt uw tocht langs de diverse lokaties waar van kunst te genieten valt, beginnen in haar werkruimte aan de Eikenlaan 4 in Alphen aan den Rijn.
Op dit adres zijn ook schilderijen te zien van Simone Houtman. Zij schildert verstilde interieurs.
woensdag 8 september 2010
13de Kunstroute Aalsmeer
Op 18 en 19 september vindt de dertiende editie plaats van de Kunstroute Aalsmeer. Op 14 locaties laten 51 kunstenaars hun werk zien. Schilderijen, beelden, tekeningen, grafiek, foto's, keramiek, sieraden en modeaccessoires zullen Aalsmeer op die dagen kleur geven, maar daarnaast zal men ook kunnen genieten van poëzie, jazz, klassieke en wereldmuziek. De officiële opening vindt op zaterdag 18 september om 11 uur plaats bij Jachthaven Otto, Uiterweg 94 in Aalsmeer.
Labels:
Aalsmeer,
foto's,
grafiek,
keramiek,
kunstroute,
mode,
muziek,
schilderijen,
sieraden,
tekeningen
Abonneren op:
Posts (Atom)








